De NS gaat bedrijven als leasemaatschappijen, touroperators en hotelexploitanten stimuleren om treinkaartjes en -abonnementen te verkopen aan klanten.
Het spoorbedrijf claimt de eerste vervoerder in Europa te zijn die een deel van de verkoop volledig uitbesteedt aan derden, meldt het FD. De NS werkt al jaren samen met partijen als Hema, Albert Heijn en Kruidvat voor de verkoop van kaartjes, maar bepaalt tot nu toe altijd zelf welke korting er geboden mag worden en op welke momenten.
In het nieuwe model kopen partners op grote schaal reiskilometers in bij de NS, die ze naar eigen inzicht kunnen verdelen onder hun klanten. Ze bepalen daarbij zelf de prijs van een ticket of abonnement.
De NS hoopt groepen mensen in de trein te krijgen die momenteel zelden tot nooit van het spoor gebruikmaken. “Straks geeft de traditionele tankpas van de leasemaatschappij toegang tot de trein”, zegt commercieel directeur Tjalling Smit tegen het FD. “De rijder van een leaseauto kan dan zelf kiezen welk vervoermiddel hem of haar het beste uitkomt: de auto of de trein.”